Hovedside
Vi startet mandag 01.08.05 fra Oslo og fikk pakket med oss 14 kolli med bagasje og fløy
til Reykjavik, Island. Der overnattet vi i telt utenfor flyplassen og reiste videre neste dag
til Grønnland, og tok båt til Angmagssalik der ekspedisjonen skulle starte.

Der sov vi på hotell i 3 dager p.g.a dårlig vær, og fikk i mellomtiden besøke 3. menningen
til Arvid, som var gift med en politimann i Angmagssalik og bodde der. Mens vi ventet på
at været skulle bedre seg, og vi kunne komme oss igang fikk vi se oss litt rundt, treffe
lokalbefolkningen og spørre litt rundt om hvordan terrenget vi skulle gå i kunne være.

Vi traff en mann som hadde gått turen før, og spurte ham til råds. Han fortalte at det
vanskeligste område vi ville møte, var når vi skulle krysse innlandsisen, en isbre med
mange sprekker og ulent terreng. Han fortalte at når vi kom oss over den, ville den
verste delen av turen være unnagjort. Vi fikk også høre av ham at det var en annen
ekspedisjon som hadde lagt ut før oss, og som ville være foran oss under turen vår.
Lørdag 06.08.05

Vi klarte å krysse isbreen og komme oss på fastisen. Det tok oss 3 dager å komme oss over,
men det gikk veldig bra.
Start har sponset oss med tape som gav oss god gli forover, og god
feste bakover. Den verste delen av turen er over og det har ikke vært under 30 kuldegrader
enda, så vi er ved godt mot, og fremdeles gode venner. Utstyret og planleggingen har fungert
godt. Mannen vi traff i Angmagssalik, som hadde krysset Grønnland på tvers før, hadde fortalt
oss at det var normalt at ting ville bli litt hardere etter at det hadde gått ni - ti dager, men hittil
hadde alt gått bra.

Før vi reiste til Grønnland hadde vi kjøpt oss vindseil, det fikk vi nå tatt i bruk etter å ha kommet
oss på innlandsisen, og vi har fått lagt bak oss mange mil, etter å ha tatt disse i bruk ved å
seile på ski videre på det gode innlandsis føre. Før vi kom igang med ekspedisjonen vår, hadde vi
fått høre at vi ikke måtte komme så langt bort ifra hverandre mens vi seilte med vindseilet, hvis
det da kom tåke og vi mistet synet av hverandre, ville det være vanskelig å finne hverandre
igjen p.g.a det store åpne snødekte landskapet, uten faste holdepunkter å rette seg etter.
Mandag 08.08.05

Vi fikk oppnådd kontakt hjem igjen og kunne fortelle at alt har godt bra. Fått underlagt 20 mil og
kommet 2300 m.o.h. Anne Lalja fikk litt hjemlengsel etter å pratet med moren sin.

Ekspedisjonen starter -

Tirsdag 02.08.05

Tirsdag 02.08.05 kom vi igang med ekspedisjonen vår. Det var litt problemer til å begynne med,
da det var mye overvann og vi måtte bruke gamasjer for å holde oss tørre.
Onsdag 10.08.05

Det har vært tåke de siste 3 dagene, så vi ser nesten ingenting og må bruke gps for å navigere
oss. Vi har gått ca. 25 kilometer idag og tilsammen 21 mil fra vi startet fra Angmagssalik. Det er
7 mil til vi kommer til det høyeste punktet på turen vår, som heter
Summit og er 2500 m.o.h. Vi
går bare på natta, starter ca. 24.00 og avslutter 09.00. Dette er fordi føret er best om natta.
Utstyret har fungert godt og vi har ikke hatt noen problemer. Særlig er tørkakjøttet vi har tatt
med oss hjemmefra godt. Selv om det er tungt er, humøret på topp!
Lørdag 13.08.05

Vi har passert midtveis og alt har funger godt, både utstyr og krefter. Er ved godt mot, men det
har kommet snøvær nå, så vi har bardunert teltet. Tåka har gitt seg og værmeldingen lover bedre
vær framover.
Søndag 14.08.05 – Storm!

Værvarslinga tok feil. Vi ble ”overfalt” av et forrykende uvær med storm i kastene, og -25 grader.
Uværet kom svært overraskende på oss, så vi måtte med rekordfart få opp teltet og bardunere
alt utstyret. Nå kom drillinga på å sette opp teltet oss til gode. Vi lagde også en levegg for å få
litt ly for vinden, men den kom kanskje for nært. Dette medførte at snekovet la seg over teltet
som etter noen timer kollapset, og vi måtte ut i stormen for å grave vekk snøen fra teltet igjen.
Dette er noe av det mest dramatiske og for ikke å snakke om kaldeste vi noen gang har opplevd!
Det ble ikke mye søvn den natten nei. Heldigvis varte ikke stormen så lenge som vi fryktet.
Mandag 15.08.05

I dag løyet stormen og været har vært ganske bra. Selv om det ikke ble mye søvn i natt, så er
formen upåklagelig. Vi har passert det høyeste punktet på ekspedisjonen vår, og det går sakte
men sikkert nedover. Muskulaturen blir ganske stiv i høyden, så det blir godt å komme litt lavere
nå. Vi har passert en ekspedisjon som startet et par døgn foran oss, og som slet tungt.
Tirsdag 16.08.05

I dag har vi gått 5 mil, og tidsskjemaet vårt holder. Føret er bra og pulkene glir nesten av seg
selv. Vi har litt lite skismurning (blå ekstra) og må rasjonere litt med den. Det ser ikke ut som om
vi får brukt vindseilene våre. I dag kom vi plutselig over en forlatt værstasjon eller lignende. Det
så ut som om den har vært forlatt i mange år. De som var der sist har dratt i hui og hast så det
også ut som. Nesten alt av utstyr så ut til å være der. Arvid var inne og så, men det var ikke et
direkte hyggelig sted å være, så vi gikk videre.
Onsdag 17.08.05

I dag har vi også gått 5 mil. Vi har middagslaging annenhver dag, og i dag var det Arvid sin tur.
På menyen var det kjøtt og potetmos. Nam, nam! Vi lurer forresten på om noen andre
ekspedisjoner har hatt med seg tørket reinhjerter og reintunger. Dette er mat som vi vil anbefale
andre ekspedisjoner også, da det ikke er tvil om at det gir oss ekstra energi. Og i tillegg er det
utrolig godt. Fortsatt ser vi ikke ”land”. Det er hvitt så langt øyet kan se. Vi må gå på
kompasskurs og GPS for å holde retningen. Det er litt rart å gå her og ikke høre en lyd, utenom
vinden og oss sjøl. Vi har bare 13 mil igjen, og hvis vi holder samme tempo som de siste dagene,
så regner vi med å være fremme søndag eller mandag den 22. Vi merker at vi snart har gått 600
kilometer, men formen og humøret er fortsatt bra.
Søndag 21.08.05

Nå er det bare 19 kilometer igjen, men det har gått veldig sakte de siste dagene p.g.a ulent
terreng og smeltevann. Vi regner med å være framme i løpet av morgendagen. Selv om det har
vært tungt, har det gått bra. De siste dagene har vi gått ca. 14 timer hverdag.
Tirsdag 23.08.05

Målet er nådd! Vi kom ned til veien, sliten og lykkelig, og ble hentet til Søndre Straumfjord som
avtalt. Den lange strabasiøse turen er over og nå er vi på tur hjemmover til Norge igjen!